Wednesday, November 9, 2011

Sociale medier og nyansatte


Praktiske eksempler på hvordan sociale medier hjælper den nye kollega

Med hjælp fra Sharlyn Lauby har jeg fundet fem eksempler på, hvordan sociale medier mm anvendes.

Virtuel opslagstavle
Hos Lullabot, et informationsfirma, er der oprettet en hjemmeside (Daily Report), hvor nye medarbejdere bydes velkommen. Men sitet er i lige så høj grad en kilde til information for alle kolleger, som ex. også kan skrive velkomsthilsener til nye kolleger. Faktisk fungerer det meget som en gammeldags opslagstavle, men giver store fordele for en virksomhed med virtuelle arbejdspladser.

Video og læring
Livio Radio producerer teknologi, der spreder brugen af internetradio. De anvender små videooptagelser til træning af nyansatte. Når en medarbejder støder på en ny metode, optages denne på video, som placeres i en folder, som den nyansatte har adgang til. Optagelsen varer kun et til tre minutter, og hjælper den nye uden at forstyrre andre.

Øge produktiviteten via chat og wiki
Hos FeeFighters arbejdes bevidst med projektledelsesværktøjer og chat-værktøjer til at styrke kommunikationen i virksomheden. Disse softwares kræver en større indsats fra den nyansatte, men hjælper til at integrere selv kolleger, der er placeret langt fra hinanden. Og det hjælper til med at spare tid.

Se sig selv i det store billede
Hos Nerds On Call er der opbygget et system, igennem hvilket alle kan se hvad alle andre er optaget af – lige her- og-nu. Ex. hvilke kundeaftaler de har, information om kunderne. Da Nerds også har mange servicemedarbejdere ude på vejene, har de opbygget en Facebook-gruppe, som er med til at skabe sammenhold blandt kollegerne ved ex. at informere om fødselsdage, personlige informationer, eller virksomhedsrelaterede informationer. FB-gruppen anvendes også til træningsformål.

Sjov på jobbet og kultur via sociale medier
Hos DoubleDutch, der producerer apps, tager man også sin egen medicin.
Derfor udviklede de en app, hvis formål er at øge produktivitet og samarbejde. Den gør det muligt at alle kan gå direkte til informationer om projekter, kunder, lokale begivenheder mm på en sjov og enkel måde.
Denne app er blevet så populær, at den nu kan hentes gratis af alle på iTunes under navnet ”HYVE application”. Værktøjet gør det muligt for nyansatte hurtigt at leve sig ind i virksomhedens kultur. Se en demonstration af denne app på DoubleDutchs site.

(Forkortet udgave af artikel som jeg har skrevet til bladet Human Ressource)